Om 10:15 uur zijn we vanuit Cherbourg vertrokken naar Guernsey. De route voert langs Cap de la Hague, de meest westelijke punt van Normandië. Vanwege de zeer sterke stroom bij Cap de La Hague, die kan oplopen tot 7,5 kn (daar valt niet tegenin te varen), is de vertrektijd uit Cherbourg ca. 3 uur voor hoogwater Dover volgens de Reeds Nautical Almanak. En dat tijdstip was vandaag 10:30 uur. Omstreeks 13:00 uur ronden we Cap de La Hague en kregen we de stroom mee in de Race of Alderney, het vaarwater tussen Cap de la Hague en het eerste Kanaaleiland Alderney. De Race of Alderney is een gevaarlijk vaarwater met name bij veel wind tegen de stroom in, waardoor er zeer hoge steile golven en brekers (vergelijkbaar met brandingsgolven) ontstaan. Na Cap de la Hague te hebben gerond, daarvoor hadden we te weinig wind, konden we zeilen tot aan St Peter Port, de haven van Guernsey. Zo zeilden we met gemiddeld 7 kn over het water en soms meer dan 11 kn over de grond. Inmiddels was het hard gaan regenen en vlak voor St Peter Port stonden er behoorlijke vervelende golven door de sterke stroming en wind. Na een paar harde klappen, die onze boot moest doorstaan, veroorzaakt door steile golven, kwamen we om ca. 16:00 uur aan, waarbij we buiten de haven nog even moesten wachten, vanwege een vertrekkende vrachtboot. Daarna zeilden we met motor stand-by de voorhaven in, waar we het grootzeil konden strijken. Omdat de binnenhaven, Victoria Marina, alleen tussen 2 uur voor en 2 uur na hoog water St Peter Port toegankelijk is, moesten we aan een wachtsteiger aanmeren. Vooraf krijg je dan nog varend via een rubberbootje van de “Harbour Control” een “Report of Arrival”-formulier van de “Bailiwick Of Guernsey” aangereikt, waarin je moet aangeven hoeveel tabakswaren en drank je aan boord hebt. Ook huisdieren moet je aangeven en mogen niet van boord. Bij de ingang van de binnenhaven ligt een “sil” (drempel), zodat er voldoende water in de binnenhaven blijft staan tijdens eb. Omstreeks 19:00 uur stond er voldoende water om naar binnen te gaan en werden alle passanten, het was inmiddels vrij druk geworden, één voor één door de “Harbour Control” van de Victoria Marina naar binnen geleid en was het inmiddels tijd voor een borrel en een hapje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten