![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhtEEZsQ2F3owXse7qnm6xDxCLZtiiEp7qkLITh8TeBKJSYxM7daSu9C9moRWwt2GPln2oEyYAHFke4vEPrH7rml_Nm_l5pfXFonT4Se0yjVr3KXAiS_DFzq7hPaNRSW_ZhIojV__UuZftU/s200/Dover_Prince_of_Wales_Pier.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLXcphf5qM_nOU1-PzOEFZkqGSFEO5Tgijt4LTS9aNInA_h4tAAhvNeyFQQGi4Kw5F-XkoFw9J1tLa5fx0uGXYN4IGCNRn6GcJr33XFPBiqNglqCEhdAdA739VvJDygN3LD3DVz_iN8WZM/s200/Dover_Wellington_Dock.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEidzPHYSz8qOMXyVQa4Ex0OPDwSA2Hy6mJ6TsC_39afx2IQCWxSm47rkieKQEQwor5rJpAUpwDRxku_kwO1O2I-Jkp5vJxX9o3VE942lVTGWggCoMMfTSgVe92ZVtryhUKA9fPIrElyVpGq/s200/Dover_Cruiseschip.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi2i-YYgVkqtSW5glXIDmvq2dG9dv2pYNtpfhwjXM0ZUU8dtQHKzmJIzlTExd-pmOdGhMGK8_U0iJAP_dsNoQEQF4m3IxTJjxzFwYA28SPwRbxXK0vWPT8MTRyBwuTZdDcNsJr96ZpqCtzD/s200/Dover_castle.jpg)
Om 8:15 uur waren we door de sluis van Eastbourne. Voor de verandering geen wind pal tegen, maar pal voor de wind, een ZW- 4, "increasing 5 to 6"" volgens een voorspelling van de “MET Office”. Zo zeilden we richting Dover met alleen het grootzeil, want de fok deed geen dienst omdat het grootzeil de wind uit de fok hield. Na ca. 25 Nm kwamen we in de buurt van Dungeness, waar voor de verandering er vandaag kennelijk geen schietoefeningen werden gehouden . Normaliter moet je bij Dungeness, waar een “nuclear power station” staat, 2 Nm van de kust blijven. Zo niet dan wordt je opgeroepen via de marifoon op kanaal 16 en dat gaat ongeveer zo: "White sailing yacht are you aware that you are entering a firing zone? We are just prepared to shoot". En dan moet je verschrikkelijk schrikken natuurlijk en antwoord je: "No, I wasn't aware". Dan op hun beurt "Go to channel 64, please", want kanaal 16 is een officieel noodkanaal en is niet bedoeld voor normaal onderling scheepsverkeer. Je krijgt vervolgens een uitleg en het verzoek je koers te wijzigen en wanneer je dat gedaan hebt, sluiten ze nog netjes af met een "Thank you, skipper!". Inmiddels was de wind aangetrokken tot ZW-5 met vlagen 6 en de golven werden hoger. Af en toe surfden we van een golf af met bijna 9 kn over het water en 11 kn over de grond, want we hadden de stroom mee. Bij Dover werd het een echte ZW-6 met nog hogere golven en de boot was nog nauwelijks in bedwang te houden. Een paar keer liep ze uit het roer. Inmiddels hadden we twee zeilboten ingehaald, die in Eastbourne kennelijk een sluislichting voor ons vertrokken waren. Bij de west-ingang van Dover was het een puinhoop van hoge golven, mede veroorzaakt door weerkaatsing tegen de grote golfbreker (Breakwater), die tussen de west- en de oostingang van de buitenhaven van Dover staat. Na Dover Port Control te hebben opgeroepen (dat is verplicht in verband met het zeer drukke Ferrie-verkeer) met "Port Control, we ask for permission to enter", spoelden we al zeilend de haven in, waar om 14:15 uur afmeerden in het Granville Dock, na via het marifoonkanaal 80 aan Dover Marina om een box te hebben gevraagd. Zo hebben we over een afstand van 45 Nm zes uur gezeild, dat is een gemiddelde van meer dan 7 kn en dat is voor onze boot behoorlijk snel. Na het avondeten hebben we nog een wandeling gemaakt langs de “Prince of Wales Pier”, waar een groot Cruiseschip aangemeerd lag, en we een prachtig uitzicht hadden op Dover Castle, dat bovenop een hoge krijtrots staat. Morgen steken we Het Kanaal (Dover Strait) weer over richting Nieuwpoort. Het einde van de vakantie begint in zicht te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten