Vanwege de stroom zijn we om 8:00 uur uit Dover vertrokken. Het was mooi weer, de zon scheen en goed zicht, maar helaas te weing wind om te zeilen. Dus op de motor en grootzeil "stand-by" zetten we koers richting Nieuwpoort. Bij de "Westbound Shipping Lane" aangekomen, zagen we dat het erg druk was met scheepvaartverkeer. Een groep van zes vrachtvaarders zagen we op ons afkomen. Op de AIS was te zien dat we er net voor langs konden oversteken en zo kwamen we in de "Traffic Separation Zone" aan, die een scheiding vormt tussen de "Westbound" en "Eastbound Shipping Lane". Om 12:30 uur waren we halverwege de "Eastbound Shipping Lane", toen we op de AIS bemerkte dat er een zeeschip in directe nabijheid op ons afkwam. Merkwaardig genoeg was het zeeschip met blote oog niet te zien. Op 2 Nm afstand gaf de AIS aan dat we op ramkoers zaten, maar nog steeds konden we het schip niet zien. Plotseling zagen we op ca. 1 Nm afstand een witte dichte waas naderen en we begrepen direct dat dit een "fogpatch" was, waar het zeeschip zich in bevond. Binnen een paar seconden zaten we in dichte mist. We hoorden het vrachtschip bij herhaling toeteren. Wij veranderden onze koers op aanwijzing van de AIS-gegevens om achter het zeeschip langs te passeren. Op dat moment waren we nog op 0,5 Nm afstand ervan. Opeens hoorde we weer een luid getoeter en zagen we vlakbij, onder zwaar motorgeronk, een witte boeggolf uit de mist opdoemen en passeerde ons een groot spookschip als een zwarte schaduw in de mist. Een half uur later trok de mist op en naderden we het einde van de "Eastbound Shipping Lane". Het zicht was weer goed, maar kennelijk verplaatste de "fogpatch" zich met het vrachtschip, want die hoorden we nog ettelijke malen toeteren en zagen we in de verte de "fogpatch" nog hangen. Even later tussen Duinkerken, waar nog een vrachtschip door drie slepers de haven in werd geloodst, en Nieuwpoort hoorden we via de marifoon een Nederlander die Dover Coast Guard opriep met de mededeling dat hij in een “dead fogpatch” zat en of zij hem konden bijstaan tijdens de oversteek van de “Shipping Lane”, waarop Dover Coast Guard aangaf niets te kunnen doen, omdat op grote afstand een zeiljacht niet zichtbaar is op hun radar. Weer later een melde een ander zeiljacht zich op kanaal 16 met de mededeling dat hij, bij de “Shipping Lane” aangekomen, niet over wilde steken in verband met dichte mist en met hulp naar Calais wilde uitwijken. Daarna melde Coast Guard Dover de locaties met “dead sight” (geen zicht) en een aantal met slechts “One cable sight” (= 0,1 Nm = ca. 185 meter). De "MET Office", die het nautisch weerbericht voor de UK verzorgt, had voorspeld: "Sight: moderate to good", maar daar kun je blijkbaar ook niet altijd van op aan. Zonder radar en eventueel AIS is het toch te gevaarlijk om een "Shipping Lane" over te steken. Uiteindelijk kwamen we om 16:15 uur aan in Nieuwpoort, waar het zeer druk was aan de kust en we werden verwelkomd door een militaire vliegshow met heuse straaljagers, die met donderend lawaai, laag in een achtbaan over ons heenvlogen en een internationale zeilwedstrijd, waar ook Nederlanders aan meededen. En zo meerden we af in een mooie box aan de I-steiger van de Vlaamse Vereniging Watersport Nieuwpoort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten